Úgy tűnik, hogy a JavaScript nincs engedélyezve az Ön böngészőjében. Engedélyezze a javascript használatát, mert weboldalunk nem tud megfelelően működni a javascriptek használatának hiányában. Kattintson ide, hogy megtudhassa, hogyan kell engedélyezni a javascripteket a bőngészőjében

Gumisarok
19877 rendelés és 4083 boldog vásárló

Üzemanyag fogyasztás

A gumiabroncs és az üzemanyag fogyasztás összefüggései

Több tényezőt vizsgálva igen jelentős hatással lehet. Vannak saját döntésből következő és lehetnek a mindennapi használat során odafigyelő felhasználói szokások, melyek súlyos ezrektől kímélik meg pénztárcánkat. A legfontosabb a mindenkori terhelési (igénybevételi) viszonyoknak megfelelő légnyomás megválasztása. Másik fontos tényező egy szerencsés gumiabroncs választás. Nézzük mit és hogyan tegyünk ennek érdekében.

Légnyomás megválasztás

Többen kérdezték már tőlem, na de honnan tudom, hogy megfelelő a légnyomás? Erre több választ is tudunk adni. Az első és legkézenfekvőbb, hogy megnézzük a jármű légnyomás táblázatát. Ha még nem láttunk volna ilyet, akkor keressünk matricát a tanksapka alatt, a vezető oldali ajtóoszlopokon vagy esetleg a kesztyűtartó lehajtható ajtajának belsejében. Jármű gyártója válogatja, ki hol helyezi el, de a jármű gépkönyvében mindenképpen rátalálunk.

Azon járművek esetében amelyek légnyomás ellenörző rendszerrel vannak ellátva szintén oda kell figyelnünk, a kontroll lámpa nem biztosítja a terhelés viszonyoknak megfelelő légnyomást. Sajnos sok autóst megtéveszt és hamis illúzióba ringat az elektronikus visszajelző biztonsági rendszer.

Ezen túlmenőleg hiteles nyomástáblázatokból is utánna nézhetünk, akár a weboldalunkról letölthető anyagból, vagy a gumiabroncs gyártók honlapjain megtalálható ajánlásokból is eligazodhatunk.

Van egy ősi módszer, mely a radiál abroncsok elterjedésével a legegyszerűbb megoldást kínálja. Sok esetben a hőmérséklet és a terhelési viszonyok finoman eltéríthetik az optimális zónát. Egy sima fehér tábla vagy asztfalt krétával jelöljük be a gumiabroncs futófelületét és sima aszfalton tegyünk meg pár fordulatot. A gumiabroncsról lekopó kréta vizuális információt ad a terhelési viszonyokról. Ha a külső és a belső szélen eltűnik a kréta, akkor alacsony a nyomás, ha a középről tűnik el, akkor túl sok.

Megemlítem a Nitrogénes töltést. Használhatunk nitrogént is gumiabroncs töltésre, ami stabilabb, tartósabb légnyomás viszonyokat teremt.

Gumiabroncs választás

Az EU-ban bevezetett gumiabroncs cimke egyik eleme a fogyasztási viszonyokat hivatott jelezni a vásárlók számára. A gumiabroncsokat a hűtőgépekhez és más elektronikai eszközökhöz hasonlóan energia hatékonysági csoportokba sorolják. Az energia osztályok A, B, C, D, E, F és G. Az egyes osztályok között 1000km-es utat alapul véve hozzávetőlegesen 1.2liter üzemanyag fogyasztási különbség mutatkozik. Ha gyorsan utánna nézünk, hamar kiderül, hogy a G és az A osztály között 1.2x6=7.2liter a fogyasztás különbség 1000km megtétele alatt. 60.000km megtétele után pedig 432liter üzemanyagot is megspórolhatunk.

Ha helyesen döntünk egy gumiabroncs megvásárlásakor, akár az egész gumiabroncs garnitúra árát zsebünkben tudhatjuk egy rosz választással szemben. Na én így szoktam ingyen gumiabroncsot vásárolni!

Gumiabroncs belső ellenállása, gördülési ellenállás

Az egyik legfontosabb tényező amely energiaveszteségkén melegedés formájában jelentkezik a gumiabroncsokban. A gépjármű mozgása során a kerekekben hőfejlődés keletkezik, mely a mozgáshoz felhasznált motor erő hatékonyságát rontja. Ennek az egyik oka a fent említett légnyomásviszonyok a másik a gumiabroncs szerkezetéből és anyagösszetételéből adódó technológiai adottság. Amikor egy "jó" technológiájú abroncsot választunk, akkor kevesebb lesz az üzemanyag felhasználás. Ugyan ez érvényes a jól megválasztott légnyomás viszonyokra is. Alul töltött abroncsban nagy lesz a gyűrődés, az úgynevezett belső gyúró munka, mely hőfejlődéssel következés képpen energia veszteséggel, tehát fogyasztás növekedéssel jár.

Na jó de akkor fúljuk túl az abroncsokat

Nem javasolt, mert csökken a tapadó felület lásd krétás eset, és ezzel csökkentjük a biztonságunkat, másrészt az abroncs vázszerkezetének túlfeszítése idő előtti szerkezeti sérülésekhez vezethet, már nem beszélve a rendellenes kopásról. Tehát a legjobb az optimális nyomásviszonyok megtartása.

Gumiabroncs méretének hatásai

Szélesebb abroncsot használók körében nem lényeges szempont az üzemanyag fogyasztás. Ha figyelembe vesszük a járműgyártó ajánlásait, és annak megfelelően választunk szélesebb abroncsot, akkor nagyon nem lesz különbség fogyasztásunkban. Extrém szélességű abroncsokat azért szoktak felszerelni, mert nagyobb stabilitást várnak el a járműtől, kanyarokban és rövidebb fékutakon állítják meg az autót. Ez az igény eleve nagyobb energiaveszteséget jelent a jármű mozgatása közben, de itt is érvényesíthetőek a fent említett alapszabályok.

Kisebb szélességű abroncsoknál már a tehelési jelzőszámokat is figyelnünk kell. A keskenyebb abroncsok használata esetében elmondható, hogy csökken az üzemanyag fogyasztás.

Nagyobb átmérőjű abroncsok használata már érdekes kérdés, mert azt gondolhatnánk, hogy ha nagyobb utat tudunk megtenni (ugyanannyi motorgorgásra hosszabb utat jár be a jármű), de két tényező megváltozik ilyenkor. Az egyik a jármű magasság emelkedésével párhuzamosan megnövekvő CV érték, a másik a motor optimális fordulatszámának eltolódása a nyomaték viszonyok megváltozásával.

Válasszunk a járműnek megfelelő abroncsot

Ha a jármű gyártó előírásainak megfelelő gumiabroncsot választunk, akkor járunk el a legjobban. Gyakran találkozok olyan ügyfelekkel, akik ilyen-olyan megfontolásból más méretű abroncsokkal közlekednek, mint amit a gyártó előírt a járművükhöz. Egy fontos dolgot nem szabad elfelejtenünk, mégpedig azt, hogy egy tervezőasztalon elképzelt jármű első eleme a gumiabroncs és a mérete, amit papírra vetnek. A többi csak ezután következik. Egy gépkocsi megtervezésekor az adott tömeg, sebesség, teljesítmény és vásárlói elvárások összesítése után biztonsági szempontok figyelembe vétele mellett kapják meg az elvárásoknak megfelelő gumiabroncsot. Sok gumiabroncs beszállító gyárt éppen ezért első szerelésű abroncsot is, ami különbözhet a másodlagos kínálattól.